http://alibanya.ucoz.hu/Fejlec/fejlec.jpg | Regisztráció | Belépés | RSSPéntek, 17.05.2024, 04:17:11

Utolsó évünk együtt: negyedikesek lettünk!

Honlap-menü
Mini-chat
Statisztika

Online összesen: 1
Vendégek: 1
Felhasználók: 0
Belépés

Hasznos

Ide néhány tanácsot írok, ami a tanulást segítheti. Lesz, amit már most hasznos, de lesz, ami a későbbiekben.



Matematika
Rengeteg típusfeladat megoldása! Matekból legtöbbször adnak fel házi feladatot. Próbáld megoldani őket. Ha az óra előtt lemásolod valaki háziját, azzal te magad nem jutsz előbbre. A tudásod ezzel nem gyarapodik. Ha nem megy első látásra a feladat megoldása, nézz vissza a füzetedben, könyvedben az ottani példák megoldási menetére. Menj végig rajtuk, hátha rájössz, hogy a te példád melyik típusba tartozik, és már sikerülhet magadtól is a megoldás. Csak a számokat kell megváltoztatni, és azokkal kiszámolni a feladatot.


Magyar nyelvtan
Nagyon sok szabályszerűség jellemzi a magyar nyelvünket. Ezeket meg kell tanulni. Nincs mese! Például: az igekötők egybe vagy külön írása az igéhez, a múlt idő egy t-je vagy két t-je mikor írandó, vesszők kirakása az egyes mondatrészeknél. Nem sorolom, mert rengeteg van. Ahhoz, hogy jó helyesíró legyen valaki, sokat kell olvasnia, hiszen ezzel láthatja, hogy hogyan is írják az egyes szavakat, mondatokat. Nagyon sokat kell szöveget másolni. De nem úgy, hogy üres aggyal másolsz, mint egy robot, hanem odafigyelve közben a lemásolandó szövegre. Ha valaki segíthet, akkor diktáljon neked. Tíz mondat. Utána ellenőrzés. A hibás szavak újra írása helyesen, hogy az maradjon meg a memóriádban. Nagyon hasznos lehet a szótagoló olvasás. Ez azok számára, akik nagyon rossz helyesírók, szinte a legjobb módszer. Írj magadtól fogalmazást. Nézz szét magad körül, és ami először a szemedbe jut tárgy, arról írj egy mesét. Kezd azzal, hogy "Hol volt, hol nem volt", és legalább 10 mondatnyi kis történetet találj ki róla. Amikor ez az egyszerű szövegírás megy, akkor komolyabb dolgokat is kipróbálhatsz. Nagyon jó játék is. De ami nagyon fontos, csiszolja az íráskészségedet.


Idegen nyelv
Sokat kell televízióból, dalszövegben, magnóról, stb. idegen nyelvű szöveget hallgatni. Ragad az emberre néhány kifejezés általuk. Az ismeretlen szavakat mindig meg kell keresni a szótárban, azokkal mondatot alkotni. Sokat segít a típusmondatok begyakorlása. Például: Az én nevem Caesar. Kukutyinfalván lakom. Én egy magyar diák vagyok. Kérek egy pohár vizet. És így tovább. Többre megy az ember azzal, ha minden nap foglalkozik egy-egy órát a nyelvgyakorlással, mintha a hét egy napján egyszerre 6 órát gyakorol. Az idegen nyelv tanulásánál a hangos olvasás, a szavak hangos kiejtése nagyon fontos, hiszen a helyes kiejtés ebben az esetben követelmény. Magyarországon, igen. A nyelvtan ebben az esetben is nehéz falat. Ezen nem kell sokat meditálni, filozofálgatni, mert muszáj megtanulni, tetszik - nem tetszik. Tegyél a feneked alá még egy párnát, hogy ne nőjön rá bőrkeményedés a sok üléstől, vagy sétálgass fel-alá a szobában, és mondogasd serényen a szabályokat.



Tanulási technikák


Az alábbiakban a matematikához, a magyarhoz és a környezetismerethez adok segítséget, hogy könnyebb legyen tanulni. A későbbiekben is hasznos lehet, amikor több és nehezebb tanulnivalók lesznek.



Magyar nyelv és irodalom

1. osztály:
- a füzetvezetés szabályai
- az eszközök célszerű elhelyezése
- az önellenőrzés szokásának kialakítása
- a közvetlen környezet rendjének fenntartása
- könyv- és könyvtárhasználat
- az olvasás mindennapos gyakorlása
- verstanulás technikája
- szóbeli írásbeli sorrend


2. osztály:
- az első osztályban kialakított szokások további fenntartása
- olvasmányról vázlat készítés
- szabálytanulás technikája
- helyesírási tanácsadó szótár használata
- a szóbeli tanulás technikájának alapozása
- tanulópáros ellenőrzés
- felelősi ellenőrzés


3. osztály:
- előbbieket fenntartva
- olvasási sebesség növelésének technikája
- a szóbeli tanulás technikája
- szövegből lényeg kiemelése

4. osztály:
- előbbieket fenntartva
- ebben az osztályban kiemelt figyelmet fordítunk az algoritmus alapján tanult szövegre, a lényegkiemelés technikájára, a kulcsszavazás technikájára



Matematika

1. osztály:
- a füzetvezetés szabályai
- az eszközök célszerű elhelyezése
- az önellenőrzés szokásának kialakítása
- a számolási készség napi fejlesztése.


2. osztály:
- az első osztályban kialakított szokások további fenntartása
- szöveges feladat megoldási menete
- szorzótábla napi gyakorlása
- fejben számolás gyakorlása.


3. osztály:
- előbbieket fenntartva
- írásbeli műveletek algoritmusa (becslés, megfelelő kiszámolási sorrend, ellenőrzés)


4. osztály:
- előbbieket fenntartva
- ebben az osztályban kiemelt figyelmet fordítunk a különböző feladatokban a rutinszerzésére, a pontos és ellenőrzött feladat megoldásra.



Környezetismeret

1. osztály:
- a füzetvezetés szabályai
- az eszközök célszerű elhelyezése
- az önellenőrzés szokásának kialakítása
- a közvetlen környezet rendjének fenntartása
- az évszaknak megfelelő ruházkodás
- tanulmányi séták szabályai


2. osztály:

- az első osztályban kialakított szokások további fenntartása
- adatok, megfigyelések lejegyzésének szabályai

3. osztály:
- előbbieket fenntartva
- mérések végzésének szabályai
- szakkönyvek használata (növényhatározó, enciklopédiák)
- négy fő világtáj begyakorlása, iránytű használata
- alapfokú térképismeret, lakóhellyel kapcsolatban
- szövegből lényeg kiemelése


4. osztály:
- előbbieket fenntartva
- ebben az osztályban kiemelt figyelmet fordítunk az algoritmus alapján tanult szövegre, a lényegkiemelés technikájára, a kulcsszavazás technikájára
- a szóbeli-írásbeli sorrend
- mint tudjuk, a kisgyermekek nagy része csak az írásbelit tartja feladatnak. Törekednünk kell első osztálytól fogva arra, hogy sokszor egy feladathoz kapcsolódó szöveg vagy szabály nagyban segít a konkrét feladat hibátlan megoldásában




Jól jegyezd meg!


1. Fussuk át néhány perc alatt az új ismereteket tartalmazó szövegrészt, leckét: miről szól, mekkora terjedelmű, mi az alapgondolat, stb.
2. Olvassuk át szövegünket alapos odafigyeléssel, lehetőleg teljes érdeklődéssel. Itt fontos visszautalni a motiváció oly sokat emlegetett fontosságára. Hiszen a világ összes matematikusa sem volna képes fejünkbe verni az egyszeregyet, ha mi nem mutatunk hajlandóságot.
3. Fussuk át ismét a szöveget, olvassuk el a fejezetek címeit, a tartalomjegyzéket. Ez legyen amolyan gyors átismétlés.
4. Kiemelés: aláhúzás, nagy körültekintéssel, csak a RÖVID lényegre szorítkozva. Tehát nem húzunk alá teljes sorokat, csak szavakat, kifejezéseket! Színessel inkább csak az összefüggéseket emeljük ki. A pirost kerüljük, mert a kelleténél jobban vonzza a tekintetünket. A gyakran használt oldalakat esetleg felragasztott színes csíkokkal jelölhetjük. A hosszabb lényeges szövegrészeket a bal oldali margó mellé húzott függőleges vonallal emelhetjük ki.
5. Kulcsszavak: tanfolyamainkon szellemként kísért a kulcsszavak réme! A gimnazista pont annyira sikertelen a kigyűjtésükkor, mint az alsós általános iskolás. Irányítás és gyakorlás hiányában, nem alakul ki a lényeglátás rutinja sok éves tanulás alatt sem. A tanulásban betöltött szerepe több mint lényeges. Nélküle olyan a tanulásunk, mintha a kezdő autóvezető nem figyelné a forgalmat maga körül, hanem csak nézné. Látszólag nem nagy a különbség, de az eredménye egész más lesz.
6. Jegyzet: néha lassúnak, kényelmetlennek és főleg feleslegesnek tűnik az elkészítése. Ez azonban ne tévesszen meg minket! Az ismeret rögzítésének egyik leghatékonyabb módja, ha az olvasott, hallott, látott ismereteket újra fogalmazzuk, saját szavainkkal elismételjük, majd leírjuk. Nagyon fontos, hogy a vázlat nem a tankönyvi szövegrészek kigyűjtött válogatása. A speciális fogalmakat természetesen nem kell átköltenünk. Jegyzeteléskor nem írunk folyamatos szöveget. Minden új gondolat külön sorba kerül, a lényeget itt is kiemeljük, az egyes részek alá, vagy mellérendelt viszonyát jelöljük.
7. Vázlat: a jegyzetünktől abban tér el, hogy csak a leglényegesebb momentumokat emeli ki, jól áttekinthető, hierarchikus rendszer szerint. Egyfajta kulcsszó gyűjtemény, mely tematikusan rendezett.
Keresés
Barátaink:
  • Honlap létrehozása
  • Ingyenes online játékok
  • Az Ön Munkaasztala
  • Oktató videók
  • uCoz Rajongók Oldala

  • Copyright MyCorp © 2024
    Honlapszerkesztő - uCoz